Fromax Kennel - Welsh Corgi Cardigan

Alla inlägg under augusti 2009

Av Marteus - 27 augusti 2009 14:08

 

Jag börjar bli stor nu - hela 11 veckor gammal! 

Alla hundar här hos Fromax vet att jag är en tuff tjej och de är imponerade av att jag vågar brottas med mamma Saga och ta hennes bollar, ben och andra roliga saker. Varför de är så imponerade av det förstår jag inte, visst mamma Saga är drottning här och jättetuff, men jag är minst lika tuff och stark – för jag kan minsann brotta ner min mamma! +KICK+


Holly ser på när Belle "attackerar" Saga

Belle tar Sagas boll

Belle tar Sagas boll  

Belle lägger in en superattack och har omkull mamma Saga


När vi inte leker på tomten så går vi på promenader det är jättekul. Oj vad människor jag träffar och alla vill gosa med mig och säger att jag är så söt. De tycker att jag är en minikopia av mamma Saga – vad det nu betyder?

Belle och Saga på promenad


Förutom att jag leker, går på promenader och gör allt möjligt kul, så har jag lärt mig saker som; kom hit, sitt och loss, det är jättelätt tycker jag. Kul är det också för jag får så mycket beröm.



Jag hörde något om att jag kommer få lära mig något som heter ”stå”, för det är bra att kunna på något som kallas utställning – vad det är har jag ingen aning om,  men det är säkert lätt som en plätt, jag lär mig fort! +PATDOG+        Nu ska jag ut och busa igen, vi hörs!


Belle tar ett fast tag om mamma Saga


//Belle

gm. Petra

Fromax Kennel

Av Marteus - 24 augusti 2009 17:49


Idag fick vi bilder på "Lexus" (Peter Pan) från hans matte Terese. Härliga öron på den pojken!



Terese skrev att Lexus redan kan "sitt" och "ligg" och att han ska börja på valpkurs i morgon.



Tack för bilderna, Terese, och lycka till på valpkursen!


Fromax Kennel

//Susan


P.S I morgon blir Peter Pan-kullen 11 veckor. D.S.

Av Marteus - 23 augusti 2009 19:48


Det är full fart på Tinker Bell - eller "Belle" som hon kallas. Träning pågår för fullt, för Belle ska bli "Stjärna" med stort "S" har hon tänkt sig - i något...


Agility, kanske?


Spårhund?


Polishund? En attack på "Bamse" är bra träning:


Stackars "Bamse" har fullt upp på dagarna. För han har jobb! Han är utnämnd till valpvakt av "Saga" och Tiger.


Föräldrarna Tiger och Saga tar sig ledigt:


Storebror "Bamse" tar sitt jobb på allvar:


Fast ibland tar Belle det lugnt - och ser bara söt ut:


Söt är också Belles syster "Fenja", som också har fått upp sina öron. (Foto: Malin Schubert)


Fler bilder på Tinker Bell finns i hennes eget album:

http://gallery.fromax.se/#28.9


 Fromax Kennel

//Susan

Av Marteus - 19 augusti 2009 18:08


Engaged:

Our brood Verdidas Holly and the Swedish stud SWE CH, NordJW-07 Smygens Aindy - "Morris" - will mate this autumn (in September/October), as soon as Holly is in heat. "Morris" is a handsome dog with a very good temperament.

Read more here: Planned litters at Fromax webpage.


Förlovade:

Hane är nu bestämd för parning med vår Verdidas Holly. Det blir den snygga och mycket trevliga "Morris"; SUCH, NordJV-07 Smygens Aindy. Tidpunkt för parningen beräknas bli i september/oktober - så snart Holly löper.

Läs mer under: Planerade kullar på Fromax hemsida.


SUCH, NordJV-07 Smygens Aindy - "Morris":


Verdidas Holly:


Fromax Kennel

//Susan

Av Marteus - 19 augusti 2009 17:22


Idag kom Lise-Lott Mattsson hit till Fromax Kennel med sin 4 månader gamla valp "Jerry" - en blå Cardigan.


Lotta var en av dom som ville ha en valp efter Saga-Tiger. Men valparna i den kullen räckte inte till... Så nu är Lotta lycklig ägare till Verdidas Jeronimo - "Jerry".


Glada Jerry - 4 månader -  full fart


Jerry är brorson till vår Verdidas Holly (och "halv-brorson" till vår Verdidas Frodo). Så det var en ung släkting som kom på besök. Det blev mycket lek och bus - släktingarna trivdes bra ihop.


Jerry med farbror Frodo och faster Holly:


  Faster Holly och Jerry busar:


Bamse, Holly och Jerry:


En och annan paus i solgasset behövdes:


Vattenskålen var välbesökt:


Och så togs det förstås "uppställningsbilder" på unge Verdidas Jeronimo - 4 månader:



Det var ett trevligt besök - välkomna tillbaks Lotta och Jerry!


Fromax Kennel

//Susan


Av Marteus - 16 augusti 2009 23:41


Ännu en trevlig utställningsdag blev det - den här gången i Norrköping. Både Bilbo och Tiger fick CK och tävlade i hanhundskonkurrensen.


Idag var det Bilbos tur att placera sig före sin pappa Tiger. Bilbo kom som 4:e bästa hane och Tiger fick dessvärre ingen placering i konkurrensen denna gång (5 stycken placeras) men vi gläds åt sonen Bilbo som lyckadesså bra trots att han bara är 9 månader. Domaren från Storbritannien gav Bilbo en mycket bra kritik som avslutades med: Supermover! Cheesy

  Bilderna har min vän Kristina Rönnkvist Karlsson tagit, tack Kristina  Cheesy!

Bilbo på bordet för bedömning:

Biblo travar på:

Bilbo framför domarbordet där domaren ger sin krtik:


Jag vill passa på att tacka min vän Madde Eriksson (Whippet ägare/utställare sedan många år och nu uppfödare tillsammans med Kristina som har Borderterrier). Tack Madde för att du visade Tiger så bra, han såg verkligen alert och glad ut med dig  Cheesy !


Glada Tiger:

Tiger med Madde i hanhundskonkurrensen:


Norrköpings Internationella utställning 16/8 2009

Domare: Jefferey Horswell, Storbritannien. Antal Cardigan: 20 (11 hanar)

 Fromax Bilbo Bagger (9 månader gammal)

Resultat: Juniorklass: 1: kvalitet, 1: a Juniorkonkurrens, CK (Certifikat kvalité). 4:e Bästa hane.

 Domarkritik:

Masculine dog. Good head. Well set ears. Long neck. Well laid shoulders. Correct forechest. Good wrap round front. Long ribs. Can settle in topline. Strong rear. Supermover!

 

 //Petra

Fromax Kennel

Av Marteus - 15 augusti 2009 20:26


Det var en härlig dag med trevligt sällskap kring ringen  Cheesy Wesa Borgs Tiger hade 4 av sina söner med (varav 2 ställdes ut i juniorklass) och deras mattar/hussar och deras familjer från Uppsala, Upplands Väsby, Skåne och Katrineholm, det var verkligen trevligt  Smiley

Willes (Fromax Peregrin Took) matte Therese Blom visade Wille för första gången i juniorklass och båda var väldigt duktiga , Wille fick liksom sin bror Bilbo 1:a i kvalitet och HP (Hederspris som ges till lovande unga hundar) i juniorklass Cheesy .

Thereses lillasyster Matilda tog bilder  Foto , tack Matilda Blomma2


Sam, Wille, Bamse, Bilbo och pappa Tiger:

Lite bilder på snyggingen Wille (Fromax Peregrin Took)

Wille på bordet, för bedömning av domaren:

Wille uppställd:

Wille travar på fint med matte Therese:

Både Wille och Bilbo tar ut stegen väldigt bra när de går i ringen:Bilbo:

Wille:

 

Tack för en väldigt trevlig dag, hoppas att alla syskon kan träffas snart igen!

Wille ska ställas ut både i Sofiero och på Corgispecialen i Örkeljunga och då får han träffa systern Arwen .


Här finns lite fler bilder från utställningen i Nyköping:

Bilder på Corgiforum

//Petra

Fromax Kennel


Av Marteus - 14 augusti 2009 17:50


Vi har fått flera rapporter per mail från Malin (i Moheda) om hur "Fenja" (Fromax Tiger Lily) har det i sitt nya hem. Det är skönt för en uppfödare att höra att valparna trivs och att deras nya familjer trivs med dom.


Malins fina bilder har vi också fått tillstånd att sätta ut. Så här är en bild på det lilla "trollet" - jättinnan "Fenja" - i sitt nya hem:



Fenja har flera nya lekkamrater. Här är hon med Wachtelhunden Yumi:



En ny kattkompis har Fenja fått. Vad katten heter har jag glömt, men Malin kanske kan berätta det?



Katten ska visst klättra upp i trädet? Och Fenja funderar visst på att göra detsamma?



Vi ser fram emot fler rapporter och fina bilder från Malin och lilla Fenja!


(Och jag hoppas att Fenja snart blir lite mindre morgonpigg, så att Malin m.fl får sova lite längre. *ler*)


Fromax Kennel

 //Susan

Presentation


CH Fromax Tinker Bell "Belle"

Kategorier

Fråga mig

6 besvarade frågor

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5
6
7
8 9
10 11 12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards