Fromax Kennel - Welsh Corgi Cardigan

Alla inlägg under november 2009

Av Marteus - 29 november 2009 14:07


Morf - som är en Perro De Aqua Espanol kille - firade sin 6 månaders dag med Tiger i skogen, båda killarna hade mycket spring i benen.  

Tiger jag Morf som får glädjefnatt  

Dimman låg tät över Vingåker idag, men vad gör det när två killar har kul i skogen. Det blev mycket jaga och då var det mest Tiger  som jagade Morf, men ibland blev rollerna ombytta.


Glada Morf smyger på Tiger   Glada Tiger springer ifrån Morf   Full fart i skogen Tiger jagar Morf        


Det fanns en hel del spännande lukter och spår att följa, men både Tiger och Morf är duktiga på att komma direkt vid inkallning, vilket de visade flera gånger.

Tiger spanar i skogen   Morf och Tiger hittat ett spår   Morf och Tiger kapplöpning i dimman  


Det var två nöjda och glada killar som åkte hem idag:

Morf och Tiger, två nöjda grabbar  

//Fromax Kennel

Petra 

Av Marteus - 24 november 2009 11:09

I söndags var det dags igen. Borderterriern "Pyret", whippeten "Myra" och jag åkte till den inofficella utställningen i Sundbyholm. Valputställningar är alltid "inoffiella", har jag fått lära mig. Det är bra ringträning innan "allvaret börjar", tycker våra mattar. Och det behöver ju jag, sa den förra domaren... Foten i munnen 

   Det var ännu fler Cardigan-valpar på den här utställningen - en kille och fyra tjejer i klassen 4-6 månader. Först fick killen - den blåa "Zewen" - visa upp sig. Sedan var det tjejernas tur. "Sasha", jag, "Loppan" och blåa "Marta" gick runt i ringen och sedan ställdes vi på bord. (Sasha och jag är brindle och Loppan är trefärgad brindle point.)

 

 Zewen på bordet   Fyra tikvalpar i ringen   Sasha uppställd  

(Klicka på bilderna så blir dom större och går att bläddra.)

Den här gången vägrade jag inte att gå. För nu hade matte Petra bytt ut köttbullarna mot fläskfilé! Och det kunde jag inte motstå, så jag uppförde mig ordentligt. Flört

 

  Belle uppställd   Belle på bordet  

 

Domaren sa att alla Cardigan-valparna var fina, och vi fick 1:a med HP (HedersPris) allihop. Sedan blev Sasha BIR och Zewen BIM. Grattis!

   Jag placerades som trea efter Sasha och Marta i tikkonkurrensen. Så här sa domaren Mikael Wikström om mig: 

"Trevlig bekantskap, tilltalande huvud och uttryck. Utmärkta öron, välkonstruerad kropp. Snygg överlinje. Bra benstomme och tassar. Trevliga rörelser."

Just det - "trevliga rörelser"! Så nu har jag väl fått den ringträning jag behöver? Glad 

  

Zewens husse Ulf tog en videofilm på oss valpar när vi gick i ringen och stod på bordet, så där kan man se hur vi uppförde oss. Jag är med i filmen efter ca 1,5 minut, för först visas Zewen:

http://www.youtube.com/watch?v=eHZgBoZgdQw&feature=player_embedded 

 

När jag hade "gjort mitt" var det skönt att bara vara åskådare - och vila lite i Pyrets mattes stol (hon fick sitta på golvet!)...

 

Belle vilar  

 

Det gick bra för mina kompisar Pyret och Myra idag också. Pyret blev BIR och BIG 2 bland de vuxna. Och Myra blev BIM-valp (4-6 månader). Myras släkting Pigalle (hane) blev BIR-valp och BIS 4-valp (6-9 månader). BIS betyder Bäst I Show. Grattis!

 

Pyret BIR   Myra BIM   Pigalle uppställd   

 

Det var ett glatt och nöjt gäng som åkte hem till Vingåker igen. Men nu blir det nog inga fler utställningar för min del på ett tag. För om tant Holly här hemma ska ha valpar, så tänker jag stanna hemma. För då ska jag bli valp-skötare. Cool 

 

//Tingeling

Av Marteus - 17 november 2009 21:06

Nu ska jag berätta lite om min allra första utställning. Vi var tre valpar från Vingåker som åkte till utställningen i Örebro i söndags: Whippeten "Myra", Perron "Morf" och så jag (Cardigan). Vår vuxna kompis Borderterriern "Pyret" var också med oss - så vi var "de fyras gäng"... Cool (Och så våra mattar, förstås.) 

  Det vimlade av valpar på utställningen - jag har aldrig sett så många i hela mitt liv!

 

Belle ringside  

 

Vi var tre stycken Cardigan-valpar i vår grupp - blåa "Marta", hennes blåa bror "Zewen" och jag (brindle). 

  Marta och jag fick först gå tillsammans i en ring. Det var väl OK... Sedan lyfte matte Petra upp mig på ett bord, och en gubbe kom och klämde på mig och ville se mina tänder. Det gick väl också bra. Men sedan ville dom att jag skulle gå runt i ringen igen. Och då vägrade jag - totalt. Tungan ute 

  Det hjälpte inte att matte Petra försökte muta mig med köttbullar, för jag är ingen "mutkolv"! Det räckte väl med det som jag redan hade gjort, tyckte jag...Cool 

 

Domaren ska kolla Belle   Marta på bordet   Belle bromsar  

(Klicka på bilderna så blir dom större och går att bläddra.)

Marta vann och jag kom tvåa. Sedan blev Marta BIR-valp (Bäst i Rasen) och hennes bror Zewen blev BIM-valp (Bäst i Motsatt kön). Grattis Marta och Zewen! Jag fick en lila HP-rosett. Den smakade inge' gott, men HP betyder i alla fall HedersPris. Gubben, som var en domare, sa att jag behövde mera ringträning (så det ska jag visst få nästa helg!).Obestämd

 

Belle HP-rosett  

 

Det var mycket roligare att titta på mina kompisar när dom var i ringen i sina olika grupper. Det gick jättebra för dom allihop:

  Whippeten "Myra" blev BIR-valp och BIG-2-valp! Och  "Morf" - som är en Perro De Aqua Espanol - blev BIR-valp och BIG-R-valp! (BIG betyder Bäst i Grupp.)

   Borderterriern "Pyret" gick bland dom vuxna och blev BIR (hennes fästman "Sune" blev visst BIM).

Grattis till dom allihop! Kyss

Från vänster: Myra med Madde, Morf med Petra och Pyret med Madde

 

Lawtons Oops I Did It Again    Dinkiez Morf    Ferryside Garden Poppy   

 

Allra roligast var det förstås att min bror "Lexus" (Fromax Peter Pan) var där som åskådare! Oj, vad han har vuxit! Han väger över 13 kilo - själv väger jag 11 kilo. Vi lekte och hade roligt både vid ringside och utanför utställningshallen.

 

Lexus o Belle hälsar   Lexus o Belle utanför hallen     

 

Fast Martas bror Zewen väger ännu mer - 16 kilo! Och han är bara 3 veckor äldre än Lexus och mig. Marta väger nog ungefär lika mycket som jag. Dom två blåa valparna var också med och lekte utanför en stund. 

 

Belle tuktar Lexus   Zewen, Marta, Belle o Lexus   Belle o Lexus brottas   

 

Det var både jobbigt och roligt att vara på utställning - fast mest roligt när man kan leka och träffa kompisar också. Det blev en lång dag, eftersom jag stannade till mina kompisars BIG-finaler. Så gissa om jag sov gott på natten sedan! 

 

//Tingeling 

Av Marteus - 16 november 2009 15:19

Fromax Tinker Bell "Belle", 5 månader var på sin första utställning igår och hon ställdes i valpklass. Belle fick fin kritik av domaren Per-Olov Mattson och han gav Belle en 1:a i kvalitet och HP (Hederspris ges till lovande unga hundar) . Belle placerade sig som 2.a bästa tikvalp efter en mycket fin valp; "Marta",  från Gråsiskas Kennel Smiley.


Belle behöver mer ringträning, då hon tyckte att ett varv runt ringen fick räcka... Sedan hade hon inte lust att trava runt längre Wink  Vissla. Uppställning och tandvisning på bordet gick  däremot väldigt bra. Belle granskas av domaren:


Belle granskas av domaren  


Kristina Rönnqvist Karlsson och dottern Johanna tog en hel del bilder Foto , tack så mycket Blomma2

Det var en härlig dag med trevligt sällskap kring ringen, jag ser fram emot nästa utställning Cheesy.


Belle smakar på sin första HP rosett      Söta Belle i gräset utanför utställningshallen                            


Belle fick en hel del uppmärksamhet av människor inne i utställningshallen, speciellt när hon hade snott till sig min stol, så att jag fick sitta på golvet... Där låg hon nöjd och belåten:

Belle vilar skönt i stolen  

//Fromax Kennel

Petra

Av Marteus - 13 november 2009 19:03


Yesterday a tired but content and happy Holly came home again. Hopefully she didn't come "alone"... We will see in a few weeks if she has brought some "Morris"-puppies home with her. 
  
Holly and her best friend Tina are now sharing bed again. Tina missed Holly a lot when Holly was away in Bollnäs for a week. But  Holly sends greetings to "Morris", I think... Flört
------- 
Igår kom en trött men nöjd och glad Holly hem igen. Förhoppningsvis kom hon inte "ensam" utan har några "Morris"-valpar med sig. Vi får se om några veckor...
  
Holly och hennes bästa väninna Tina delar korg igen nu. Tina har saknat Holly en hel del, medan Holly var i Bollnäs i en vecka. Holly hälsar nog till "Morris", tror jag...Flört

Tina and Holly - best friends

Tina and Holly best friends


Thank you Mija and Stefan (and Morris!) for taking such good care of our darling Holly!
A link to Mijas Blog.
-------
Tack Mija och Stefan (och Morris!) för att ni tog så väl hand om vår älskling Holly! Länk till Mijas Blogg.

 

Fromax Kennel
//Susan

Av Marteus - 11 november 2009 17:29



We got some pictures from Bollnäs today again - thank you Mija! Holly and "Morris" - the newly married couple - look quite happy and content...Kyss 

---------

Vi fick lite bilder från Bollnäs idag igen - tack Mija! Holly och "Morris" - det nygifta paret - ser väldigt nöjda och lyckliga ut... Kyss

 

Morris and Holly just married   Holly and Morris sharing bed   Mating Holly-Morris  

(Click on the pictures and they will get bigger / Klicka på bilderna så blir de större)

 So now we are waiting for the result of this marriage. It would be nice to get a "gang" of joyful, happy puppies in a couple of months - blue like their father and/or tricolored like their mother...Glad 

------

Så nu väntar vi med spänning på resultatet av det här giftermålet. Det vore trevligt att få ett gäng glada, lyckliga valpar om ett par månader - blåa som sin pappa och/eller trefärgade som sin mamma... Glad

 

Fromax kennel

http://www.fromax.se

Av Marteus - 10 november 2009 11:04

 Mated:

Our brood Verdidas Holly and the Swedish stud SWE CH, NordJW-07 Smygens Aindy - "Morris" - mated today. "Morris" is a handsome dog with a great temperament. He has really courted Holly well, with lots of play and kisses Glad.


Thank you Mija and Stefan, Morris owners for taking such good care of our Verdidas Holly, so that she feels right at home with you and her husband Morris Blomma2.


Read more here: Planned litters at Fromax webpage.


Hjärta Hjärta Hjärta Hjärta Hjärta Hjärta Hjärta Hjärta Hjärta Hjärta

Parade:

Vår Verdidas Holly och den snygga och mycket trevliga "Morris"; SUCH, NordJV-07 Smygens Aindy parade sig idag. Morris är en riktig gentleman, han har uppvaktat Holly i några dagar nu - med lek och kärleksfullt tvättande. Och idag parade de sig, båda ser riktigt nöjda ut på bilder vi fått av Morris ägare Mija Lindborg Glad.


Tack Mija och Stefan för att ni tar så väl hand om Holly, så att hon känner sig som hemma hos er Blomma2.


Läs mer under: Planerade kullar på Fromax hemsida.


SWE CH, NordJV-07 Smygens Aindy - "Morris":

 SWE CH, NordJV-07 Smygens Aindy -  



 SWE CH, NordJV-07 Smygens Aindy -    Verdidas Holly a happy and playful girl      Verdidas Holly 2009  


Morris with his daughter Myllys and jumping Holly    

//Fromax Kennel

http://www.fromax.se

Av Marteus - 9 november 2009 16:08


Idag är mina två syskon och jag hela 5 månader! Mamma Saga, pappa Tiger och jag hälsar till "Lexus (Fromax Peter Pan) och "Fenja" (Fromax Tiger Lily) och grattar på 5-månaders-dagen! KyssKyssKyss  

 

 Belle Saga o Tiger redo för promenad  

Vi har vuxit ordentligt under de här 5 månaderna. Mest har Lexus vuxit. Han vägde ju bara 190 gram, när han föddes. Och nu är han uppe i hela 13 kilo! Förvånad

  Hur mycket Fenja väger idag, vet jag inte, men jag tror att hon är minst nu (fast hon var störst av oss när hon föddes - 220 gram). Glad 

  Jag (Fromax Tinker Bell) vägde 200 gram när jag föddes, men nu väger jag runt 10 kilo. Så jag är i alla fall ingen "smal tarm" längre. Flört 

   Här är bilder på oss alla tre, tagna runt 5-månaders-dagen. Bilden på mig är en "uppställningsbild" från idag. Från vänster Peter Pan, Tiger Lily och sist jag: 

 

Lexus snart 5 månader   Fromax Tiger Lily 1nov09   Fromax Tinker Bell - 9nov09  

 (Klicka på bilderna så blir dom större, får bildtext och går att "bläddra".)

Jag tycker inte om att ta "uppställningsbilder". Det är roligare när Petra tar bilder när vi leker. Men ibland måste jag - trots mina protester: Skrikandes

 

Belle: Vill inte mer!   Belle: Bort med kopplet!   Hoppetossan Belle  

Alla här hos Fromax kennel hälsar förresten till mina två syskon och deras familjer!

  Och vi hälsar allihop till tant Holly och gänget i Hälsingland! Tant Holly har varit i Bollnäs sedan i torsdags. Vad hon gör där, får jag berätta lite senare... Cool  

   För nu ska mamma och jag gå ut och leka i "lervällingen". Jag undrar om det finns snö kvar i Bollnäs?

 

Saga o Belle 9nov09  

//Tingeling

Presentation


CH Fromax Tinker Bell "Belle"

Kategorier

Fråga mig

6 besvarade frågor

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards