Fromax Kennel - Welsh Corgi Cardigan

Alla inlägg under oktober 2010

Av Marteus - 31 oktober 2010 17:30

Idag var jag (Fromax Tinker Bell "Belle") och min Perrokompis Mille i Örebro på en inofficiell utställning.   


Mina mattar Petra och Susan tyckte att jag kanske behövde träna på att ställas ut inomhus, eftersom jag inte varit på någon inomhusutställning sen i april i år... Så Petra och jag åkte med Mille och hans matte Åsa, till den inofficiella utställningen i Örebro. Mille behövde också lite ringträning tyckte hans matte  .


Jag förstår inte riktigt varför de tyckte att vi behövde träna? Det gick ju jättebra för både mig och Mille   .


Belle vaktar sina och Milles rosetter


Petra och Susan pratade bakom min rygg, innan jag åkte, det hörde jag minsann... De sa något om att jag var en "naken Corgi" och att jag kanske inte skulle ställas ut förrän min päls växt ut. Men jag har inget att dölja, så jag tycker att det spelar ingen roll, alla fäller ju ur sin päls då och då.. Visst jag har inga byxor och min fana på svansen är borta, men jag är fin ändå!   


Domaren, Lena Nordgren tyckte väldigt mycket om mig. När hon kände på mitt förbröst så ropade hon: Det här kan man kalla förbröst!

Jag fick väldigt fin kritik och fick HP och blev sedan  BIR (=Bäst i Rasen), det var roligt, fast jag var den enda Cardigan som var där, det skulle ha varit en tik till, men hon dök inte upp   .


Fromax Tinker Bell "Belle"  får sin kritik framför domarbordet


Domarens kritik

Domare: Lena Nordgren:

" Feminin tik av mycket god typ. Utmärkt förbröst, utmärkt hals och rygg. Passande benstomme. Utmärkta öron och svans. Pälsen i fällning, men av god kvalitet. Gott markavstånd. Rör sig mycket bra runt om."


          


Det var väldigt spännande att titta på Mille i ringen, han skötte sig jättebra och han fick också HP och blev BIR   . Grattis Mille!!

  

Mille softar i matte Åsas knä med sina rosetter


När vi var klara i ringen båda två, så bestämde vi oss för att åka hem och busa i solen, istället för att stanna och vänta på gruppfinalerna, ett bra beslut tycker jag! För vi fick vänta i många timmar innan jag fick gå in i ringen för jag var näst sist i min ring, inte så kul att bara vänta, när man kan gå ut i solen och ha roligt istället.

    

      

        


//Fromax Tinker Bell "Belle"

Fromax Kennel


Av Marteus - 24 oktober 2010 18:08

Igår fick Fromax Caspian - 9 månader - tillfälle att prova på fårvallning för andra gången i sitt unga liv. Både han och hans matte Camilla ser väldigt målmedvetna ut när de går mot fårhagen: 

    

Foto: Malin Karlsson

Och enligt de rapporter vi fått, så visade Caspian goda anlag för vallning - men så är ju också Cardigan en vallningsras. Fast de är snarare "kovallare" än "fårvallare". Men det går lika bra med får, tyckte unge Caspian:

  

      

       

Foton: Malin Karlsson och Rolle & Cicci Henriksson
Klicka på de små bilderna så blir de större och "blädderbara" 

 

Caspian ser ut att tycka att valla det är något som passar honom väldigt bra. Seriös och målmedveten ser han ut att vara, där han travar fram - unge Caspian: 

   Foto: Malin Karlsson

 

Det verkar ha varit en rolig dag. Kanske får vi läsa mer om fårvallningen i Astas (och Caspians & Camillas) egen Dagbok så småningom?  Länk 

 

Mamma Holly är stolt över sin son och resten av Fromaxgänget är nog lite avundsjuka...

 

Tack för trevliga bilder Malin, Rolle och Cicci!

 

Fromax Kennel 

//Susan 

Av Marteus - 9 oktober 2010 16:39

Lucy och hennes syskon i Fromax "Narnia"-kull - "Rufus", Caspian, "Helmi" och Jadis - blir 9 månader och juniorer idag. Grattis alla fem! 

Och jag blir 16 månader idag liksom mina två syskon i Fromax "Peter Pan"-kull - "Lexus" och "Fenja". Grattis till oss alla tre!

 

Lucy har slutat "löpa" så idag har vi kunnat ha ett stort party här hos Fromax Kennel! Och alla vi 8 Cardigans kunde vara med!
 

  

Ovan: Bilbo och Lucy dansar.

 

        

           


Vi busade och lekte med bollar. Och jagade varandra och brottades. 
 

              

       


Vi hade jätteroligt och solen var framme. Det var nästan som sommar.



       

        

 
Till slut blev vi alla lite trötta. Lucys tunga hängde ut i alla fall:
 

     


Nu har dom tvåbenta lovat oss en god middag!

Så tjingeling från
Tingeling
(Fromax Tinker Bell) 

Av Marteus - 6 oktober 2010 16:22

Nu är det verkligen dags för mig att skriva lite i min dagbok igen. Som vanligt har jag ju haft ont om tid - dagarna har varit fulltecknade med lek och stoj, särskilt sedan i söndags.  
 

    

Ovan: Fromax Tinker Bell ("Belle") alias Tingeling.


För i söndags kom min tjejkompis Lucy hit.  Hennes matte och husse är bortresta, så Lucy ska vara hos oss i en dryg vecka!   

  
Ovan: Fromax Lucy

    
Lucy blir snart 9 månader och hon "löper" för första gången nu, så pojkarna här hos Fromax kennel får inte leka med henne. Därför är det mest Lucy och jag som leker, och vi trivs jättebra ihop. Vi leker hela dagarna tills vi somnar! Och då sover vi i samma säng.
    
Lucys mamma Holly är förstås jätteglad över att Lucy är här. Och tant Tina tycker också att det är roligt, så dom är ofta med och leker:  


      


          


"Lilla" Lucy har vuxit ordentligt. Det var ett tag sedan som hon växte om sin lilla mamma Holly, och nu är hon nog större än tant Tina också. Och kraftig är hon - rena "ångvälten" när hon kommer rusande och tacklar mig...

      Ovan: Lucy och Belle i lektagen.
 

Igår åkte Lucy och jag till veterinären här i Vingåker. Lugn nu alla - ingen av oss var skadad eller sjuk. Vi ville bara väga oss på en bra våg! För alla här trodde att Lucy vägde mer än jag - fast hon är ett halvår yngre än jag. Lucy vägde 15,1 kilo och jag 15,6 kilo! Så jag leder fortfarande...
Nu vill Lucy gå ut och leka med bollar igen.   
Så nu måste jag sluta skriva snart. 

 

  

Lucy hälsar till sin matte och husse att hon mår bra och har roligt.
Hej då för den här gången!
Tingeling

(Fromax Tinker Bell)

Presentation


CH Fromax Tinker Bell "Belle"

Kategorier

Fråga mig

6 besvarade frågor

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards